طبیعت گردی چیست؟ بهترین لوکیشین ها برای طبیعت گردی

تفریحات تهران را بشناسید و ارزان بخرید

طبیعت گردی چیست؟ بهترین لوکیشین ها برای طبیعت گردی

۷ بازديد
عشق به طبیعت و بهره گیری از انرژی مثبت آن یکی از بارزترین ویژگی ها و خواسته های هر انسانی است. همه ما برای رفع خستگی و دور شدن از شلوغی های روزمره به طبیعت می رویم و به محض اینکه فضای مورد نظر خود را پیدا کنیم حالمان بهتر می شود. طبیعت ایران بسیار دست نخورده و چهار فصل است و برای علاقمندان به طبیعت گردی انتخابی عالی است. در این مقاله قصد داریم در مورد طبیعت گردی و طبیعت گردی صحبت کنیم اما قبل از هر چیز باید بگوییم که شما هم طبیعت گرد هستید و در سفرهای قبلی خود تور طبیعت گردی انجام داده اید. بنابراین می فهمیم که این کلمه یا مفهوم دور از زندگی ما نیست و مختص گروه خاصی از جامعه نیست. همانطور که گفته شد در گردشگری ارزشی موردی از طبیعت گردی یا اکوتوریسم وجود دارد که مفهومی نسبتا جدید است و به دلیل پراکندگی کسب و کارها در صنعت گردشگری بزرگتر ایجاد شده است. البته این مشکل خیلی بزرگ است و هدف این است که یک سازمان بین المللی دارد و افراد زیادی در مورد آن تحقیق و جمع آوری اطلاعات می کنند.
طبیعت گردی چیست؟ | آشنایی با مزایا و انواع طبیعت گردی
نظر کارشناسان در مورد طبیعت گردی
کارشناسان درباره طبیعت گردی می گویند:
اکوتوریسم مسافرت و بازدید از مناطق طبیعی نسبتاً دست نخورده از نظر اکولوژیکی مسئولانه است و هدف آن بهره مندی و استفاده از منابع طبیعی است که تأثیرات منفی فزاینده و منفی بر طبیعت (و کلیه پدیده های فرهنگی مرتبط - گذشته یا حال) دارد، کوچک بوده و جمعیت محلی را فعال می کند. از نظر اجتماعی و اقتصادی برای آنها مفید است. اکوتوریسم یکی از زیربخش های گردشگری پایدار است.
اما به بیان ساده‌تر می‌توان گردشگری طبیعت را به صورت زیر تعریف کرد:
طبیعت گردی یکی از اشکال گردشگری است که با هدف ایجاد جلوه های فرهنگی و معنوی، بازدید از جاذبه های بکر و بکر، تسلیم شدن در برابر چالش های مختلف سفر، برپایی کمپ و انجام کارهایی که در زندگی عادی به ذهن شما خطور نمی کند، می باشد. و سفرهای معمولی بدیهی است که این تور با مسئولیت بالایی در قبال طبیعت انجام می شود و طبیعت گردها باید از محیط زیست و زیستگاه های مردم بومی محافظت و مراقبت کنند. اگر به سفری پرماجرا با اتفاقات غیرمنتظره می روید و می خواهید زمانی را در دل طبیعت بگذرانید، پیشنهاد می کنیم یک تور گشت و گذار داشته باشید و اوقات خوش و خاصی را برای خود سپری کنید.
انواع طبیعت گردی
شاید ایده طبیعت گردی در ذهن شما محدود به یک نوع سفر گردشگری باشد و اطلاعات زیادی در مورد طبیعت گردی نداشته باشید، اما این بخش گردشگری به شش گروه تقسیم می شود و تمام جاذبه های طبیعی را شامل می شود. این شش گروه طبیعت گردی شامل گردشگری اقلیمی، گردشگری دریایی، گردشگری کوهستانی و برفی، گردشگری جنگلی، گردشگری کویر و کویر و گردشگری به چشمه ها، آبشارها و چشمه های آب گرم طبیعی است. اکوتوریسم فعالیتی است که شامل تمامی سفرهای هدفمند و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت می شود و آن را یک سفر علمی و فرهنگی می داند. البته نام هر سفری به طبیعت را نمی توان اکوتوریسم گذاشت، زیرا تور طبیعت گردی تنها بازدید از مکان های سرسبز و باصفا است، اما سفرهایی به نام اکوتوریسم با هدف حفظ طبیعت و احترام به مردم آن منطقه انجام می شود. اما به هر حال در هر سفری وارد دل طبیعت می شوید; شما به عنوان فردی که به محیط زیست کمک می کنید باید اقداماتی مانند حفاظت، نگهداری از منابع طبیعی و جمع آوری زباله انجام دهید تا در آینده همه چیز سر جای خود بماند.
قیمت های گردشگری
همانطور که از نام گردشگری پیداست، شامل سفرهایی می شود که در زمان تغییرات آب و هوایی انجام می شود. به عبارت دیگر، اگر قصد خرید هواپیما و رفتن به تعطیلات در تابستان را دارید، می توانید به مناطقی که به «یالاگی» معروف هستند سفر کنید و شرایط آب و هوایی سردتری نسبت به محل زندگی خود داشته باشید. مناطقی مانند کوهپایه ها، سواحل صخره ای و شمال کشور بهترین گزینه برای سفر محسوب می شوند. در مقابل، سفرهای زمستانی وجود دارد. در این فصل مردم به مناطق کویری یا کویری سفر می کنند و به اصطلاح به مناطق کشلگی سفر می کنند. به طور کلی گردشگری اقلیمی به سفرهایی گفته می شود که با تغییر فصل و جستجوی بهترین مقصد با آب و هوای مناسب انجام می شود. در حال حاضر که این مقاله را می نویسیم فصل زمستان است و سفرهای منتهی به کیش و کشم بیشترین آمار را دارند. این در حالی است که در فصل تابستان از تعداد بازدیدکنندگان جزایر کاسته شده و گردشگران به مناطق کوهستانی کشور سفر می کنند.
گردشگری ساحلی
بر اساس گزارش ها، فکر می کنیم سفرهای ساحلی پرطرفدارترین نوع سفر است. گردشگری ساحلی با هدف استفاده از ورزش های آبی و لذت بردن از تجربه آن از طریق تجهیزات ورزشی نصب شده در دریا انجام می شود و در فصول گرم سال از جاذبه گردشگری بالایی برخوردار است. سفرهای ساحلی علاوه بر ویژگی های خاص، فرصت های شگفت انگیز و منحصر به فردی را برای عکاسی در اختیار مسافران قرار می دهد. البته باید بگوییم که علاوه بر ورزش های آبی، موارد دیگری مانند بازارهای فروش لباس، فروش کالاهای خانگی، لوازم آرایشی، مراکز خرید بزرگ و ... نیز وجود دارد که گردشگران را به سمت خود جذب می کند. موج سواری، جت اسکی، قایقرانی، جت اسکی، قایق بادبانی، جت اسکی و غواصی عمیق از جمله محبوب ترین فعالیت های آبی هستند.
پیاده روی و اسکی
نوع دیگر گردشگری، گردشگری کوهستان و برف است. این شکل از سفر در بین مردم بسیار محبوب است و در رابطه با گردشگری و همچنین حفظ سلامت جسمانی از آن یاد می شود. همانطور که می توان حدس زد، توسعه گردشگری کوهستان می تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر مواردی مانند سفر گردشگران به پایین کوه و اقامت موقت آنها در نزدیکی قله باشد. البته فصل برف کوتاهتر از فصول دیگر است، اما در این مدت کوتاه، گردشگران زیادی برای لذت بردن از فعالیت های برف و یخ به کوه می روند. اسکی، زیپلینگ، تیوب و غیره از جمله تفریحات سفر به کوهستان است. البته بسیاری از افراد در فصل گرم سال از این گردشگری استقبال می کنند و برای کوهنوردی، کوهنوردی و کمک به سوخت و ساز بدن به گردشگری کوهستانی روی می آورند. به خاطر داشته باشید که وقتی گردشگری کوهستان و برف را شروع می کنید، تجهیزاتی مانند بالابر و تله اسکی در آن گنجانده شده است.
گردشگری جنگلی
گردشگری جنگلی یکی از پرطرفدارترین انواع گردشگری است و معمولا افراد زیادی این نوع گردشگری را تجربه کرده اند. همانطور که می دانید جنگل ها و پارک های جنگلی یکی از منابع اصلی طبیعت گردی هستند و همواره پذیرای گردشگران بدون توجه به آب و هوا و فصل هستند. با توجه به وجود گونه های مختلف گیاهی، تنوع زیستی درختان و وجود برخی جانوران در این مناطق؛ بد نیست بدانید جنگل ها و پارک های جنگلی مورد توجه محققان و پژوهشگران حوزه محیط زیست قرار گرفته است. از دیگر مواردی که به توسعه گردشگری جنگلی کمک می کند، وجود کمپ و چادر است. وجود غذا در نزدیکی جنگل؛ مرکز خدمات؛ تمرکز امنیتی و غیره در حال حاضر جنگل ها و پارک های جنگلی زیادی در شمال ایران وجود دارد که با استفاده از خدمات نوین گردشگری به جذب بیشتر گردشگری و توسعه گردشگری در منطقه خود کمک شایانی کرده اند.
گردشگری کویر
می توان فرض کرد که این نوع گردشگری شامل سفر به کویر و بیابان می شود. البته به دلیل نبود زیرساخت ها و امکانات در این مناطق، گردشگران بسیار کمی به آن مناطق سفر می کنند و خود را در دل کویر رها می کنند. این گفته به معنای صفر بودن زیرساخت های اجتماعی در این مناطق نیست، بلکه از نظر عینی در مقایسه با گردشگری کوهستانی، امکانات و الزامات کمتری برای سفر به شهرها و جنگل های تاریخی وجود دارد. الارکام برگ برنده این شرایط است که این منطقه با برگزاری سفرهای کویرگردی، افراد زیادی را به کویرهای شهر خود می کشاند و باعث رونق صنعت گردشگری در زیستگاه می شود. لازم به ذکر است که گردش در مناطق کویری به دو دسته منابع طبیعی و منابع فرهنگی (ساخت بشر) تقسیم می شود. بخش اول به نام منابع طبیعی و خالص شامل آن دسته از گیاهان و جانورانی است که دست نخورده و محیط زیست آنها تغییری نکرده است و بخش دوم که منابع فرهنگی نامیده می شود، می توانید این را تأیید کنید. سنت ها، آداب و رسوم منحصر به فرد مناطق گویری. ما شترسواری و تورهای کویر را ارائه می دهیم.
گردشگری آبی و حرارتی
در نوع آخر گردشگری، می‌خواهیم گردشگری را روی چشمه‌ها و آب گرم سرمایه‌گذاری کنیم. گردشگری آب گرم در حال حاضر یکی از محبوب ترین و محبوب ترین انواع گردشگری در جهان است. جالب اینجاست که چشمه های آب گرم در اثر رانش زمین یا رانش زمین در کناره های کوه های آتشفشانی شکل گرفته و در دسترس گردشگران است که خواص درمانی خاصی دارند. این خواص درمانی و دارویی از ترکیب گوگرد، نمک های معدنی مختلف و اجزای رادیواکتیو نشات می گیرد. در زمان های قدیم، قبل از اختراع داروهای شیمیایی و پیچیده، پزشکان و دانشمندان از این آب های معدنی به عنوان وسیله ای برای شفای افراد استفاده می کردند، اما اکنون نیز نمک های معدنی از این منابع طبیعی به بدن جذب می شوند.
نکات مهم در طبیعت گردی
همانطور که می دانید طبیعت گردی و طبیعت گردی ما باید در چارچوب عدم آسیب رساندن و حفظ محیط زیست در عین حال باشد. محققان و صاحب نظران معتقدند که رعایت اصول شش گانه نمونه هایی از طبیعت گردی را مشاهده می کند. این شش اصل عبارتند از:
1) در طبیعت گردی باید کارهایی انجام داد که کمترین ضرر را برای محیط زیست داشته باشد.
۲) در حفاظت و مدیریت مناطق حفاظت شده و حفاظت شده کوشا باشید و برای بقای این مناطق تلاش کنید.
3) در طبیعت گردی ایجاد زمین بازی برای افزایش آگاهی و درک طبیعت ضروری است تا گردشگران طبیعت نسبت به ویژگی های فرهنگی احساس مسئولیت بیشتری کرده و عناصر طبیعی را حفظ کنند.
4) برای حفظ محیط زیست باید به ساکنان و مردمان بومی هر منطقه کمک کرد تا در فرآیند جذب گردشگر و گستره فعالیت خود مشارکت بیشتری داشته باشند.
5) در حین مشارکت شهروندان باید مواردی ایجاد شود که این افراد برای پروژه های حفاظت از محیط زیست سود و بازده اقتصادی داشته باشند.
6) و در نهایت موضوعی که قابل بحث است، ارتقاء و آگاهی مردم و گردشگران محلی است زیرا این موضوع با احساس مسئولیت در قبال تمامی فعالیت های زیست محیطی ارتباط مستقیم دارد.
انواع طبیعت
در قسمت بالا در مورد طبیعت گردی صحبت کردیم اما اکنون می خواهیم اطلاعاتی در مورد طبیعت گردی به شما بدهیم. گردشگران طبیعت افرادی هستند که در اوقات فراغت به طبیعت سفر می کنند. شاید طبیعت گردی انواع مختلفی از جمله طبیعت گردی مستقل، گردشگران سازمان یافته و گروه های علمی و دانشگاهی وجود داشته باشد.
طبیعت گرد رایگان
اکوتوریست ها گروهی از افراد سالم هستند و می توانند از هر مکان بدون آلودگی بازدید کنند. برای عضویت در این گروه های تور، داشتن انعطاف زیادی کافی است.
سفرهای طبیعت گردی سازماندهی شده
این دسته از مسافران طبیعت، برنامه ریزی دقیق و هدفمندی را برای سفرهای خود دنبال می کنند، اما این سفرهای طبیعت گردی را به مکان های خاصی محدود می کنند. مانند افرادی که در فصل گرما به قطب شمال می روند و مشغول مطالعه و یادگیری اطلاعات ناشناخته هستند.
گروه های علمی و آموزشی
آخرین گروه از مسافران طبیعت به گروه علم و آموزش می رسیم. افرادی که با هدف تحقیق و بررسی مناطق طبیعی و طبیعی به دل طبیعت سفر می کنند و نسبت به سایر گروه ها زمان بیشتری برای جمع آوری اطلاعات در مراکز تحقیقاتی دارند.
در طبیعت گردی چه اصول ایمنی باید رعایت شود؟
همانطور که می دانید اولین اصل سفر در طبیعت، عدم زباله و رها کردن زباله در طبیعت است. اما هنوز هم هستند افرادی که این اصل مهم را فراموش می کنند
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.